Ing. Aleš Tulpa – AVEX systems
Mezinárodní franchisový poradce a konzultant
Franšízové koncepty, stejně jako mnoho velkých korporací, které provozují například oblíbené řetězce rychlého občerstvení, vždy hledají efektivnější způsoby, jak otevřít nová místa, aby rozšířily svou síť a v konečném důsledku zvýšily zisky. Jedním ze způsobů, jak toho mohou franchisoři nebo majitelé kvalitních konceptů a know-how dosáhnout, je usilovat o tzv. konverzní franšízu.
Konverzní franšízing využívá například již existující podnik, který se buď dostane do stádia, že má velmi dobré výsledky, je v praxi prověřen, existuje na trhu mnoho let a toto know-how a zkušenosti mohou být relativně snadno a bez větších nákladů zdokumentovány do tzv. franchisového konceptu formou franšízového balíku, příruček a manuálů.
Nebo v některých jiných případech jde o již existující síť úspěšných provozoven jednoho nebo více majitelů, který nebo kteří se rozhodnou přejít na franšízovou formu dalšího rozvoje tohoto konceptu a jeho expanzi na tuzemském trhu nebo v zahraničí.
Jaké jsou výhody konverzního franšízingu
Pro majitele úspěšného podnikání existuje celá řada výhod, pokud se rozhodne s pomocí konverzního franšízingu toto své know-how zdokumentované ve formě příruček a manuálů dále na trhu nabízet jako franchisový koncept. V podstatě tímto krokem získává podobné výhody, jako mají kvalitní a zkušení franšízoři. Navíc k tomu tato situace umožňuje nabízet franšízový koncept rychleji a dříve, než tomu je při klasickém vývoji franšízových konceptů, neboť se jedná o již v praxi a na trhu prověřené know-how.
Kromě toho poskytovatel franšízy může touto cestou eliminovat svého přímého konkurenta tím, že jej získá pro tuto novou síť jako svého franchisového partnera. Nabyvatelé této franšízy využívající zvýšenou provozní podporu a branding ze strany poskytovatele franšízy.
Pokud se rozhodne nový franšízor své vlastní provozovny integrovat do této sítě a převést je na franšízové podniky, může nabídnout stávajícím manažerům a zaměstnancům možnost, aby se stali franšízanty a tím i samostatnými podnikateli. Neboť jak je známo, tak franšízing je spolupráce dvou právně a ekonomicky samostatných podnikatelů – poskytovatele franšízy, tzv. franšízora a příjemce franšízy – franšízového partnera.
Existují však i některé nevýhody konverzních franšíz
V případě konverzních franšíz nastává primární problém obvykle na začátku, když se strany snaží sladit své zájmy a uzavřít pro všechny výhodný obchod. Vlastníci malých podniků, kteří provozují ziskovou společnost, se mohou zdráhat platit franšízové a licenční poplatky poskytovateli franšízy, což by mohlo snížit jejich zisky. Podnikatelé mohou také váhat vzdát se flexibility a plné podnikatelské svobody, kterou si užívají při řízení vlastního malého podniku.
Jaká odvětví a oblasti podnikání jsou vhodná pro konverzní franchising?
Ne všechny franšízy jsou svým obsahem a charakterem podnikání vhodné pro tzv. konverzní franchising. Některé z typů podniků a oblastí podnikání jsou pro tento typ franšízy vhodnější, jako například realitní společnosti, cestovní kanceláře, kutilské služby, hotelové řetězce a různé služby v oblasti péče o tělo, zdraví nebo o seniory.
Praha, Únor 2025
Ing. Aleš Tulpa
AVEX systems
www.avexsystems.eu