Novinky

Zpravodajství ze světa franchisingu

Konverzní franšízing - nový trend v oblasti franchisového podnikání

Konverzní franšízing - nový trend v oblasti franchisového podnikání

Ing. Aleš Tulpa – AVEX systems

Mezinárodní franchisový poradce a konzultant

Franšízové ​​koncepty, stejně jako mnoho velkých korporací, které provozují například oblíbené řetězce rychlého občerstvení, vždy hledají efektivnější způsoby, jak otevřít nová místa, aby rozšířily svou síť a v konečném důsledku zvýšily zisky. Jedním ze způsobů, jak toho mohou franchisoři nebo majitelé kvalitních konceptů a know-how dosáhnout, je usilovat o tzv. konverzní franšízu.

Konverzní franšízing využívá například již existující podnik, který se buď dostane do stádia, že má velmi dobré výsledky, je v praxi prověřen, existuje na trhu mnoho let a toto know-how a zkušenosti mohou být relativně snadno a bez větších nákladů zdokumentovány do tzv. franchisového konceptu formou franšízového balíku, příruček a manuálů.

Nebo v některých jiných případech jde o již existující síť úspěšných provozoven jednoho nebo více majitelů, který nebo kteří se rozhodnou přejít na franšízovou formu dalšího rozvoje tohoto konceptu a jeho expanzi na tuzemském trhu nebo v zahraničí.

Jaké jsou výhody konverzního franšízingu

Pro majitele úspěšného podnikání existuje celá řada výhod, pokud se rozhodne s pomocí konverzního franšízingu toto své know-how zdokumentované ve formě příruček a manuálů dále na trhu nabízet jako franchisový koncept. V podstatě tímto krokem získává podobné výhody, jako mají kvalitní a zkušení franšízoři. Navíc k tomu tato situace umožňuje nabízet franšízový koncept rychleji a dříve, než tomu je při klasickém vývoji franšízových konceptů, neboť se jedná o již v praxi a na trhu prověřené know-how.

Kromě toho poskytovatel franšízy může touto cestou eliminovat svého přímého konkurenta tím, že jej získá pro tuto novou síť jako svého franchisového partnera. Nabyvatelé této franšízy využívající zvýšenou provozní podporu a branding ze strany poskytovatele franšízy.

Pokud se rozhodne nový franšízor své vlastní provozovny integrovat do této sítě a převést je na franšízové ​​podniky, může nabídnout stávajícím manažerům a zaměstnancům možnost, aby se stali franšízanty a tím i samostatnými podnikateli. Neboť jak je známo, tak franšízing je spolupráce dvou právně a ekonomicky samostatných podnikatelů – poskytovatele franšízy, tzv. franšízora a příjemce franšízy – franšízového partnera.

Existují však i některé nevýhody konverzních franšíz

V případě konverzních franšíz nastává primární problém obvykle na začátku, když se strany snaží sladit své zájmy a uzavřít pro všechny výhodný obchod. Vlastníci malých podniků, kteří provozují ziskovou společnost, se mohou zdráhat platit franšízové a licenční poplatky poskytovateli franšízy, což by mohlo snížit jejich zisky. Podnikatelé mohou také váhat vzdát se flexibility a plné podnikatelské svobody, kterou si užívají při řízení vlastního malého podniku.

Jaká odvětví a oblasti podnikání jsou vhodná pro konverzní franchising?

Ne všechny franšízy jsou svým obsahem a charakterem podnikání vhodné pro tzv. konverzní franchising. Některé z typů podniků a oblastí podnikání jsou pro tento typ franšízy vhodnější, jako například realitní společnosti, cestovní kanceláře, kutilské služby, hotelové řetězce a různé služby v oblasti péče o tělo, zdraví nebo o seniory.

Praha, Únor 2025

Ing. Aleš Tulpa
AVEX systems
www.avexsystems.eu


Novinky

Kdo je podle práva považován za autor…

10.03. 2025

Dobrý den, dovolte, abych Vám představil další článek ze série příspěvků věnovaných umělé inteligenci (AI). Zajímáte-li se více o otázky...

Do České republiky vstoupil nový fran…

17.02. 2025

Mail Boxes Etc. – zkráceně MBE – vaše nová podnikatelská příležitost a investice, která se vyplatí! ZISK je možný již...

Konverzní franšízing - nový trend v …

12.02. 2025

Ing. Aleš Tulpa – AVEX systems Mezinárodní franchisový poradce a konzultant

Lidé a firmy často využívají obráz…

12.02. 2025

Generativní umělá inteligence je forma umělé inteligence (AI), která může vytvářet text, obrázky a pestrý obsah na základě dat, na...

Odběr novinek

Česká asociace franchisingu

ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. ČAF vznikla v roce 1993 a jejími členy jsou jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.

Kontakt na provozovatele

Česká asociace franchisingu, z.s.
Těšnov 5, 110 00 Praha 1

 (+420) 728 948 479
  caf@czech-franchise.cz

IČ: 49625811

Copyright © 2025 Česká asociace franchisingu