Novinky

Zpravodajství ze světa franchisingu

Lidé a firmy často využívají obrázky či jiné výtvory vytvořené AI. Je to dobrý nápad?

Lidé a firmy často využívají obrázky či jiné výtvory vytvořené AI. Je to dobrý nápad?

Generativní umělá inteligence je forma umělé inteligence (AI), která může vytvářet text, obrázky a pestrý obsah na základě dat, na kterých je trénována. Využívání obrázků a dalších výtvorů generovaných umělou inteligencí lidmi i firmami má proto své výhody i nevýhody.

Hlavní výhodou je nepochybně rychlost a efektivita, protože AI dokáže vytvořit velké množství obsahu za zlomek času ve srovnání s lidmi. Firmy tak mohou ušetřit čas i peníze. Pokud jde o kreativitu, AI modely mohou přicházet s novými nápady a koncepty, na které by lidé možná nepřišli, a tak modely AI mohou tak inspirovat k inovacím ve všech oblastech rozvoje firmy, a to dokonce i v oblasti patentů.

Modely AI lze využít také k vytváření personalizovaného obsahu přizpůsobeného konkrétním cílovým skupinám na sociálních sítích. Umělá inteligence umí psát e-maily nebo vysvětlit zákazníkovi výhody konkrétního produktu, připravit detailní marketingový plán, poskytne nápady na videa či textové příspěvky na sociální sítě či blog, a nabízí firmám celou řadu dalších kreativních šablon pro zjednodušení a urychlení jejich práce.

Na druhou stranu použití AI modelů má i svoje nevýhody a přináší lidem i firmám také konkrétní rizika. Mezi hlavními riziky použití AI jsou etické a právní otázky, které se týkají autorských práv. Není totiž vždy jasné, kdo vlastní autorská práva k dílům vytvořeným umělou inteligencí. A také hrozí zneužití AI k vytváření škodlivého či zavádějícího obsahu, pokud člověk nebo firma ztratí kontrolu nad jeho vytvářením.

Jako další nevýhodu lze uvést ztrátu lidského prvku při vytváření jakéhokoliv obsahu pomocí AI. Takto generovanému obsahu může chybět lidský vhled, emoce a kontext. Lidé i firmy by takto vytvořenému obsahu neměly bezvýhradně důvěřovat a spoléhat na něj. S tím souvisí i možná předpojatost vytvořeného obsahu. Pokud totiž trénovací data pro AI obsahují předsudky nebo chyby v určité oblasti, mohou se promítnout do výsledného obsahu, a tím ovlivnit jeho celkové vyznění.

Jako značné riziko lze vnímat závislost firem na technologiích. Firmy a tedy lidé, kteří firmu tvoří, se mohou stát příliš závislé na AI a ztratit vlastní kreativní schopnosti. Využívat výtvory vytvořené AI může být pro firmy určitě přínosné, pokud k tomu přistupují strategicky a berou v potaz i možná úskalí. Ideální je proto kombinace AI, lidské kreativity, vzdělání a zdravého úsudku.

Zajímáte-li se více o otázky umělé inteligence v kontextu práva a etiky, neváhejte nás kdykoliv kontaktovat.

JUDr. David Karabec

JUDr. David Karabec, MPA, LL.M.
advokát a IP mediátor

JUDr. David Karabec


Novinky

Kdo je podle práva považován za autor…

10.03. 2025

Dobrý den, dovolte, abych Vám představil další článek ze série příspěvků věnovaných umělé inteligenci (AI). Zajímáte-li se více o otázky...

Do České republiky vstoupil nový fran…

17.02. 2025

Mail Boxes Etc. – zkráceně MBE – vaše nová podnikatelská příležitost a investice, která se vyplatí! ZISK je možný již...

Konverzní franšízing - nový trend v …

12.02. 2025

Ing. Aleš Tulpa – AVEX systems Mezinárodní franchisový poradce a konzultant

Lidé a firmy často využívají obráz…

12.02. 2025

Generativní umělá inteligence je forma umělé inteligence (AI), která může vytvářet text, obrázky a pestrý obsah na základě dat, na...

Odběr novinek

Česká asociace franchisingu

ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. ČAF vznikla v roce 1993 a jejími členy jsou jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.

Kontakt na provozovatele

Česká asociace franchisingu, z.s.
Těšnov 5, 110 00 Praha 1

 (+420) 728 948 479
  caf@czech-franchise.cz

IČ: 49625811

Copyright © 2025 Česká asociace franchisingu