Na co si dávat pozor při výběru franchisového systému - postup, jak najít vhodnou franchisu …
Doporučení pro budoucí franchisanty
První krokem je dobrá příprava, která spočívá v realistickém sebehodnocení, na pečlivém výběru systému a zhodnocení, zda se kryjí mé představy s možnostmi zvoleného franchisového konceptu.
Rozhodnutí stát se samostatným podnikatelem je velmi významné rozhodnutí a přináší s sebou pronikavé změny do celého života. Obsahuje v sobě nejen novou pracovní orientaci, ale také podstatně ovlivňuje soukromou sféru a sociální prostředí. Proto by si měl každý kandidát nechat na rozhodnutí dostatek času a neměl by se rozhodovat pod časovým a jiným tlakem.
Franchising je vhodný pro spolehlivé, cílevědomé osoby s vrozeným citem pro pořádek a dodržování pravidel.
Není vhodný pro příliš kreativní individualisty, kteří si chtějí ověřovat vlastní nápady – tito lidé jsou potenciální franchisoři, nikoli franchisanti.
Samostatnost nabízí mnoho výhod, ale znamená i velké zatížení a angažovanost a odpovědnost
Volba správného franchisového konceptu
Franchising není přes značnou podporu, kterou může příjemce franchisy od systému očekávat, žádnou zárukou na rychlý blahobyt. Zakoupením franchisové licence si nikdo nekupuje jistý úspěch! Franchisig je především práce a dřina. Pokud se člověk práci nevěnuje na 100%, nemusí ani franchising vést k úspěchu.
Proto při výběru franchisové licence je třeba dát pozor na následující okruhy:
Schopnost přenositelnosti KNOW-HOW z franchisora na franchisanta
Přenositelnost koncepce je nutné ověřit minimálně na pilotním podniku. Franchisor by měl doložit na skutečných výsledcích, že jeho koncept je skutečně úspěšný a aplikovatelný v daném regionu (zemi).
Jistotu dlouhodobé a zajištěné spotřeby produktu (služby) na trhu
Je nutné ověřit, zda trh pro franchisu poskytuje dostatek odbytových možností nebo zda závisí franchisová koncepce pouze na aktuálním trendu? Koho zajímá spíše produkt (služba) závislá na trendu, měl by se informovat o tom, zda poskytovatel franchisy je technicky, personálně a finančně schopen zvládnout případnou změnu.
Zajištění trvalé konkurenční výhody
K marketingové strategii franchisového konceptu patři jeho jasný popis a diferenciace od konkurence. Popis konceptu musí odpovědět zajména na to, čím se vyznačuje produkt nebo služba a v čem jsou její konkurenční výhody? V čem spočívá specializace nabídky, v exkluzivitě nebo ve zvláštním působení partnerské spolupráce?
Doporučený postup pro budoucího franchisanta:
- Získání základních informaci o franchisingu
- Výběr franchisového konceptu
- Prověření vybraného konceptu a vlastních možností (např. informace o historii konceptu, jeho pravidlech, pohovor s franchisanty, zjištění finanční požadavků franchisora a nároků na kvalifikaci personálu, příp. druh požadované praxe, … )
- Podrobné seznámení s konceptem a jednání s franchisorem (uzavírá se Smlouva o smlouvě budoucí, podrobné informace o know-how, seznámení se s podmínkami provozování konceptu, konkrétní nabídka franchisora k franchisantovi, individuální ujednání … )
- Podpis franchisové smlouvy, předání franchisové dokumentace
- Vlastní realizace franchisové provozovny
- Úspěšné a radostné podnikání podle franchisového konceptu s podporou franchisora
Další doporučené analýzy a ověření
(analýza potřeby a přezkoušení akceptace produktu)
Koupě zboží
Právě u systému s prodejem produktů musí být zajištěny dostatečné zdroje kvalitního produktu v regionu podnikání a schopnost pravidelného dodavatelského rytmu. Z tohoto důvodu je nutné vyjasnit situaci s dodavateli do franchisového systému a ptát se na dodavatelské smlouvy. Vystačí kapacity při expanzi franchisového řetězce? Bude fungovat logistika? Atd.
Jednotný vzhled nebo Corporate Identity
Má franchisový podnik jednotný vzhled? Jak vypadá vystupování na trhu? Na tyto otázky je třeba se zaměřit, abychom poznali marketingovou infrastrukturu systému. Pro zájemce musí být navíc zcela jasné, zda se může s Corporate Identity podniku ztotožnit.
Balík služeb poskytovatele franchisy
Vztah mezi franchisorem a franchisantem tvoří vedle smlouvy také další služby. Tzv. „Franchisový balík“ musí obsahovat příručku, která nejen popisuje chod podniku, ale také spolupráci centrály s partnery, práva a povinnosti, podpůrná opatření, moduly poradenské služby a kontroly a mnoho dalšího.
Franchising sám o sobě není žádnou zárukou na rychlé zbohatnutí. Proto při výběru franchisového konceptu postupujte velmi opatrně!
Právní ochrana účastníků franchisového vztahu
Ochrana jména, značek nebo možných patentů musí být podstatnou součástí franchisové smlouvy. Franchisová smlouva je komplexní a obsáhlý dokument, který by se měl nechat prověřit specializovaným právníkem.
Expanze
Zájemce by se měl zajímat o plány franchisora na expanzi a zjistit, s kolika partnery je počítáno k pokrytí trhu dané země a o které zahraniční trhy a v jakém časovém horizontu je usilováno. Z těchto dlouhodobých plánů franchisora je nejen vidět jeho serióznost, ale také obchodní politika, na které budoucí spolupráce závisí.
Finanční podmínky franchisingu
Úprava podmínek jakož i výše investované částky jsou velmi rozdílné a řídí se podle dimenze obchodní myšlenky. K odhadnutí zda jsou opodstatněné, je možné postupovat podle principu cena a výkony a posouzení užitku a příslušných poplatků. Bezpodmínečně je však třeba si obstarat přehled o kalkulaci podniku potencionálního franchisanta, který spočívá na hodnotách ověřených v praxi. Pak lze přenést čísla o plánovaném typu podniku (nájemné, místo, infrastruktura), vlastním kapitálu a ostatních nákladech.
Expanze formou franchisingu?
Pokud jste majitelem společnosti, která poskytuje služby na více místech (např. v ČR), příp. již řídíte vlastní síť prodejen nebo provozoven, nabízí se otázka, zda nevyužít franchising, jako vhodnou formu pro expanzi, pokrytí trhu a zajištění nárůstu zisků? Pro rozhodnutí je nutné udělat analýzu, která porovná výhody a nevýhody zvoleného postupu. Franchising rozhodně není řešením pro společnost, která chce tímto způsobem řešit nedostatek finančních prostředků. Franchising je investicí do budoucnosti, do rozvoje společnosti. Vytvožení dobrého a úplného konceptu není levnou záležitostí.
Obecně lze tento postup popsat následujícími kroky (řazeno podle priority):
Doporučený postup pro budoucího franchisora
- Analýza podnikatelského záměru
- Vypracování franchisového projektu/dokumentace
- Příprava a realizace pilotního projektu (např. převedení vlastní prodejny na prvního franchisanta - živnostníka, příp. převedení majitele určité provozovny na franchisovou provozovnu / úprava provozovny podle franchisového konceptu)
- Vyhodnocení pilotního projektu
- Dokončení Provozní příručky, Grafického manuálu, Náborového materiálu a Franchisové smlouvy.
- Realizace franchisové sítě (řízení, hledání franchisantů, zdokonalování know-how, …)
- Řízení a expanze franchisového konceptu
Pro franchisanta i franchisora je nejdůležitější se nejdříve důkladně obeznámit s teorií franchisingu, pochopit jeho možnosti, výhody a nevýhody. Velkým přínosem je spolupráce se zkušeným franchisovým poradcem, který má za sebou realizaci několika franchisových sítí a je obeznámen s riziky, které mohou v průběhu realizace nastat. Zejména je schopen navrhnout optimální postup a kvalifikovaně umí také odhadnout potřebný čas pro realizaci, včetně potřeb lidských a finančních zdrojů.
Pokud se přece jen rozhodnete pro realizaci franchisové sítě vlastními silami nebo uskutečníte nákup franchisy, doporučujeme alespoň využít rozvíjejícího se programu vzdělávání v oblasti franchisingu, který je organizován Českou asociací franchisingu.