Jak vybrat franchisový koncept

Na co si dávat pozor při výběru franchisového systému - postup, jak najít vhodnou franchisu  …

Doporučení pro budoucí franchisanty

První krokem je dobrá příprava, která spočívá v  realistickém sebehodnocení, na pečlivém výběru systému a zhodnocení, zda  se kryjí mé představy  s možnostmi zvoleného franchisového konceptu.

Rozhodnutí stát se samostatným podnikatelem je velmi významné rozhodnutí a přináší s sebou pronikavé změny do celého života. Obsahuje v sobě nejen novou pracovní orientaci, ale také podstatně ovlivňuje soukromou sféru a sociální prostředí. Proto by si měl každý kandidát nechat  na rozhodnutí dostatek času a neměl by se rozhodovat pod časovým a jiným tlakem.

Franchising je vhodný pro spolehlivé, cílevědomé osoby s vrozeným citem pro pořádek a dodržování pravidel.

Není vhodný pro příliš kreativní individualisty, kteří si chtějí ověřovat vlastní nápady – tito lidé jsou potenciální franchisoři, nikoli franchisanti.

Samostatnost nabízí mnoho výhod, ale znamená i velké zatížení a angažovanost a odpovědnost

Volba správného franchisového konceptu

Franchising není přes značnou podporu, kterou může příjemce franchisy od systému očekávat, žádnou zárukou na rychlý blahobyt.  Zakoupením franchisové licence si nikdo nekupuje jistý úspěch! Franchisig je především práce a dřina. Pokud se člověk práci nevěnuje na 100%, nemusí  ani franchising vést k úspěchu. 

Proto při výběru franchisové licence je třeba dát pozor na následující okruhy:

Schopnost přenositelnosti KNOW-HOW z franchisora na franchisanta

Přenositelnost koncepce je nutné ověřit minimálně na pilotním podniku. Franchisor by měl doložit na skutečných výsledcích, že jeho koncept je skutečně úspěšný a aplikovatelný v daném regionu (zemi). 

Jistotu dlouhodobé a zajištěné spotřeby produktu (služby) na trhu

Je nutné ověřit, zda trh pro franchisu poskytuje dostatek odbytových možností nebo zda závisí franchisová koncepce pouze na aktuálním trendu? Koho zajímá spíše produkt (služba) závislá na trendu, měl by se informovat o tom, zda poskytovatel franchisy je technicky, personálně a finančně schopen zvládnout případnou změnu. 

Zajištění  trvalé konkurenční výhody  

K marketingové strategii franchisového konceptu patři jeho jasný popis a diferenciace od konkurence. Popis konceptu musí odpovědět zajména na to, čím se vyznačuje produkt nebo služba a v čem jsou její konkurenční výhody? V čem spočívá specializace nabídky, v exkluzivitě nebo ve zvláštním působení partnerské spolupráce?

Doporučený postup pro budoucího franchisanta:

  1. Získání základních informaci o franchisingu
  2. Výběr franchisového konceptu
  3. Prověření vybraného konceptu a vlastních možností (např. informace o historii konceptu, jeho pravidlech, pohovor s franchisanty, zjištění finanční požadavků franchisora a nároků na kvalifikaci personálu, příp. druh požadované praxe, … )
  4. Podrobné seznámení s konceptem a jednání s franchisorem (uzavírá se Smlouva o smlouvě budoucí, podrobné informace o know-how, seznámení se s podmínkami provozování konceptu, konkrétní nabídka franchisora k franchisantovi, individuální ujednání … )
  5. Podpis franchisové smlouvy, předání franchisové dokumentace
  6. Vlastní realizace franchisové provozovny
  7. Úspěšné a radostné podnikání podle franchisového konceptu s podporou franchisora

Další doporučené analýzy a ověření

(analýza potřeby a přezkoušení akceptace produktu)

Koupě zboží

Právě u systému s prodejem produktů musí být zajištěny dostatečné zdroje kvalitního produktu v regionu podnikání a schopnost pravidelného dodavatelského rytmu. Z tohoto důvodu je nutné vyjasnit situaci s dodavateli do franchisového systému a ptát se na dodavatelské smlouvy. Vystačí kapacity při expanzi franchisového řetězce? Bude fungovat logistika? Atd.

Jednotný vzhled nebo Corporate Identity

Má franchisový podnik jednotný vzhled? Jak vypadá vystupování na trhu? Na tyto otázky je třeba se zaměřit, abychom poznali marketingovou infrastrukturu systému. Pro zájemce musí být navíc zcela jasné, zda se může s Corporate Identity podniku ztotožnit. 

Balík služeb poskytovatele franchisy

Vztah mezi franchisorem a franchisantem tvoří vedle smlouvy také další služby. Tzv. „Franchisový balík“ musí obsahovat příručku, která nejen popisuje chod podniku, ale také spolupráci centrály s partnery, práva a povinnosti, podpůrná opatření, moduly poradenské služby a kontroly a mnoho dalšího. 

Franchising sám o sobě není žádnou zárukou na rychlé zbohatnutí. Proto při výběru franchisového konceptu postupujte velmi opatrně!

Právní ochrana účastníků franchisového vztahu

Ochrana jména, značek nebo možných patentů musí být podstatnou součástí franchisové smlouvy. Franchisová smlouva je komplexní a obsáhlý dokument, který by se měl nechat prověřit specializovaným právníkem.

Expanze

Zájemce by se měl zajímat o plány franchisora na expanzi a zjistit, s kolika partnery je počítáno k pokrytí trhu dané země a o které zahraniční trhy a v jakém časovém horizontu je usilováno. Z těchto dlouhodobých plánů franchisora je nejen vidět jeho serióznost, ale také obchodní politika, na které budoucí spolupráce závisí. 

Finanční podmínky franchisingu

Úprava podmínek jakož i výše investované částky jsou velmi rozdílné a řídí se podle dimenze obchodní myšlenky. K odhadnutí zda jsou opodstatněné, je možné postupovat podle principu cena a výkony a posouzení užitku a příslušných poplatků. Bezpodmínečně je však třeba si obstarat přehled o kalkulaci podniku potencionálního franchisanta, který spočívá na hodnotách ověřených v praxi. Pak lze přenést čísla o plánovaném typu podniku (nájemné, místo, infrastruktura), vlastním kapitálu a ostatních nákladech. 

Expanze formou franchisingu? 

Pokud jste majitelem společnosti, která poskytuje služby na více místech (např. v ČR), příp. již řídíte vlastní síť prodejen nebo provozoven, nabízí se otázka, zda nevyužít franchising, jako vhodnou formu pro expanzi, pokrytí trhu a zajištění nárůstu zisků?  Pro rozhodnutí je nutné udělat analýzu, která porovná výhody a nevýhody zvoleného postupu. Franchising rozhodně není řešením pro společnost, která chce tímto způsobem řešit nedostatek finančních prostředků. Franchising je investicí do budoucnosti, do rozvoje společnosti. Vytvožení dobrého a úplného konceptu není levnou záležitostí. 

Obecně lze tento postup popsat následujícími kroky (řazeno podle priority):

Doporučený postup pro budoucího franchisora

  1. Analýza podnikatelského záměru
  2. Vypracování franchisového projektu/dokumentace
  3. Příprava a realizace pilotního projektu (např. převedení vlastní prodejny na prvního franchisanta - živnostníka, příp. převedení majitele určité provozovny na franchisovou provozovnu / úprava provozovny podle franchisového konceptu)
  4. Vyhodnocení pilotního projektu
  5. Dokončení Provozní příručky, Grafického manuálu, Náborového materiálu a Franchisové smlouvy.
  6. Realizace franchisové sítě (řízení, hledání franchisantů, zdokonalování know-how, …)
  7. Řízení a expanze franchisového konceptu

Pro franchisanta i franchisora je nejdůležitější se nejdříve důkladně obeznámit s teorií franchisingu, pochopit jeho možnosti, výhody a nevýhody. Velkým přínosem je spolupráce se zkušeným franchisovým poradcem, který má za sebou realizaci několika franchisových sítí a je obeznámen s riziky, které mohou v průběhu realizace nastat. Zejména je schopen navrhnout optimální postup a kvalifikovaně umí také odhadnout potřebný čas pro realizaci, včetně potřeb lidských a finančních zdrojů.

Pokud se přece jen rozhodnete pro realizaci franchisové sítě vlastními silami nebo uskutečníte nákup franchisy, doporučujeme alespoň využít rozvíjejícího se programu vzdělávání v oblasti franchisingu, který je organizován Českou asociací franchisingu.


Novinky

Franšízing, aneb jak udělat z jakéko…

25.03. 2024

Tak jako si jdete k oblíbenému pekaři pro dobré pečivo, chodí firmy do poradenské kanceláře RNDr. Jiřího Lošťáka, Ph.D. pro...

Digitální revoluce: Česká asociace f…

11.03. 2024

Konference Franchising fórum, která letos slaví 22. narozeniny, je zaměřena na podnikání formou franchisingu a letos proběhne od 1.4.2024 do...

Dny s franchisingem

06.02. 2024

Česká asociace franchisingu připravila pro zájemce o franchising pořad Franchisový den č. 1. Představí se vám zajímavé franchisové koncepty a získáte...

Pozvánka na ukázkové bezplatné TAB B…

06.11. 2023

Máte pocit, že bloudíte v kruhu, když se snažíte rozvinout svůj podnik? Ztrácíte se v množství rad a informací, které...

Česká asociace franchisingu

ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. ČAF vznikla v roce 1993 a jejími členy jsou jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.

Kontakt na provozovatele

Česká asociace franchisingu, z.s.
Těšnov 5, 110 00 Praha 1

 (+420) 728 948 479
  caf@czech-franchise.cz

IČ: 49625811

Copyright © 2024 Česká asociace franchisingu