Základní informace o franchisingu

Historie franchisingu 

Pojem „franchisa“ (jako označení formy podnikání) a „franchising“(jako označení podnikatelské činnosti pomocí tohoto systému) sice pocházejí z amerického hospodářského slovníku, ale původ mají ve středověké Francii. Tam pojem „franchisa“ označoval předání privilegií třetí osobě, která za odměnu směla ve státním zájmu vyrábět nebo obchodovat. V polovině 19. století se pod franchisingem rozumělo komerční využití práv třetí osoby. Tím se pojem přiblížil tomu, co pod franchisou rozumíme dnes. 

První „moderní“ franchisové systémy vznikly v počátcích industrializace: 1860 „Singer Sewing Machine Company“ povolila cestujícím prodejcům prodávat šicí stroje na vlastní účet a vlastním jménem. Rovněž Coca-Cola patřila k předchůdcům franchisingu, protože již před více než sto lety prodávala svůj produkt  podle tohoto vzoru. 

Po druhé světové válce se rozvinula nová forma franchisingu. Franchisový systém se musel přizpůsobit požadavkům velkých trhů. To vedlo k tomu,že vedle klasického odbytu produktů nebo nabídky služeb bylo nutné vybudovat nové jednotné systémy odbytu.  K tomu účelu se vyvíjela jednotná prezentace  podporující  značku a to vedlo k jejímu profilování. Zákazník tak mohl nabídky a systémy jednoznačně rozlišovat. V této době roste význam značky, jako informace o kvalitě, solidnosti výrobce a odlišnosti od podobných produktů. 

Další vývoj franchisingu vedoucí k dnešnímu stavu spočíval v jeho rozšíření o služby a předávání zkušeností a  obchodních  postupů. Proto může dnes podnikatel, který si franchisu pořídí, očekávat obchodní koncepci na klíč, která mu umožní úspěšné uplatnění na trhu. 

Pod pojmem franchising se dnes rozumí forma odbytu zboží a služeb subjektem, který vystupuje na trhu jako „franchisor“ a poskytuje více partnerům  - franchisantům právo s jeho produkty nebo službami, pod vlastním jménem, provozovat obchodní činnost. Franchising tak sjednocuje všechny výhody přímého odbytu (např. jednotné vystupování na trhu) s výhodami nepřímého odbytu (např. využití právně samostatných partnerů - franchisantů, kteří pracují s nadprůměrnou angažovaností a aktivitou).

Definice franchisingu  dle Evropského kodexu etiky franchisingu vydaného EFF 

Franchising je odbytový systém, jehož prostřednictvím se uvádí na trh zboží a/nebo služby a/nebo technologie. Opírá se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podniků, franchisora a jeho franchisantů.

Franchisor zaručuje svým franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost, provozovat obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí.

Toto právo franchisanta opravňuje a zavazuje užívat za přímou nebo nepřímou úplatu jméno franchisorovy firmy a/nebo jeho ochrannou známku a/nebo servisní známku a/nebo jiná práva z průmyslového a/nebo duševního vlastnictví, jakož i know-how, hospodářské a technické metody a procedurální systém, v rámci a po dobu trvání písemné franchisové smlouvy, za tímto účelem uzavřené mezi stranami, a za trvalé obchodní a technické podpory ze strany franchisora.

”Know-how” je soubor nepatentovaných praktických znalostí, vycházejících z franchisorem získaných a ověřených zkušeností, jež jsou utajené, podstatné a identifikované;

”utajené” znamená, že know-how, ve své podstatě, struktuře nebo přesném složení součástí, není všeobecně známé nebo lehce dostupné; to však nelze chápat zúženě jakoby každá individuální součást know-how musela být mimo franchisorův podnik zcela neznámá nebo nedostupná;

”podstatné” znamená, že know-how zahrnuje informace nepostradatelné pro  použití franchisantem, prodej nebo distribuci smluvně dohodnutého zboží nebo služeb, zvláště pro prezentaci zboží, určeného k prodeji, zpracování výrobků v souvislosti s poskytováním služeb, metody přístupu k zákazníkovi, jakož i řízení podniku po administrativní a finanční stránce. Know-how musí být pro franchisanta užitečné tak, aby k datu ukončení smlouvy zlepšilo jeho konkurenční postavení, a to zvláště zvýšením jeho výkonnosti a usnadněním jeho přístupu na nový trh;

”identifikované” znamená, že know-how musí být specifikováno natolik zevrubně, aby bylo možno zjistit, zda odpovídá kritériím utajení a podstatnosti; specifikace know-how může být zakotvena ve franchisové smlouvě nebo ve zvláštním dokumentu, nebo ji lze zaznamenat jakoukoliv další vhodnou formou.

Pokud se vám zdá oficiální definice franchisingu velmi obsáhlá, můžeme tuto definici zjednodušit a říct: „Jedenkrát vymyslet a mnohokrát uplatnit.“

Fungování, výhody a nevýhody franchisového systému

 Franchising přináší výhody pro podnikání, podnikatele a pro celou společnost.

Výhody pro podnikání 

Franchisové systémy budují zpravidla výrobci, obchodní společnosti, sdružení prodejců, jakož i progresivní podnikatelé v obchodu, gastronomii a službách. Franchisor soustřeďuje své úsilí hlavně na to, aby ze svého produktu a  ze svých služeb vyvinul úspěšný produkt: úspěšnou a opakovatelnou obchodní koncepci. S touto koncepcí, kterou dál prodává, dosáhne rychleji a efektivněji svůj cíl a přinese mu to další výhody: 

Blízkost k zákazníkům 

Franchisor má přes své samostatné partnery -  franchisanty dobré napojení na zákazníky a je o přáních zákazníků neustále informován. 

Rychlost reagování a schopnost se přizpůsobit s využitím  při dobrého informačního systému.

Ve srovnání s centrálně řízenou sítí může dobrý a aktivní franchisant pružněji a rychleji reagovat na potřeby konečných spotřebitelů. 

Budování pozice značky: potenciál stát se všeobecně známou značkou díky jdenotnému vystupování. 

Důležitou vlastností franchisingu je jednotná vizáž obchodních míst (Corporate Design), jakož i jednotný vzor chování personálu prodejny či provozovny (Corporate Behaviour). Touto cestou je  zákazníkovi zprostředkován jednotný a  standardizovaný vzhled, který se dobře pamatuje a franchisovému řetězci je dán určitý profil a podoba. 

Franchisový systém dává výhodu velkého podniku a zároveň zachovává výhody podniku malého co do blízkosti a přístupnosti zákazníkům a pružnosti reakce na všechny změny. 

Jasná struktura systému umožňuje poskytovat nadprůměrnou kvalitu prodeje a služeb. Aby bylo možno nastavit měříteka kvality,  jsou ve franchisových systémech standardizovány všechny normy, hodnoty, postupy a jednání. Tyto pravidla bývají ve většině podnikatelských subjektech  známa, ale nejsou jednotlivě popsány. Přehlednost vyplývající  z popsání těchto postupů ulehčuje franchisovým podnikům rychle odkrývat chyby v systému, nacházet úspory a vylepšení a  provádět změny. 

Silná pozice v konkurenčním boji díky globálnímu a nadregionálnímu působení  franchisových systémů.

Jednotná prezentace systému a zpětná vazba franchisat - franchisor mají velkou výhodu a tou je  nadregionální působnost franchisového konceptu. Tu umožnuje jednotná marketingová a reklamní koncepce díky zřízení společného reklamního a marketingového fondu celého franchisového konceptu. Do tohoto fondu přispívají všichni franchisoví příjemci určité procento z obratu. Tento postup umožňuje zefektivnit marketingovou a reklamní politiku. 

Finanční podíl a spoluúčast franchisantů umožňuje  rychlejší expanzi celého systému.

Pobočkový systém lze vybudovat jen se značnými investicemi a velkými  mzdovými náklady. Při využití metody franchisingu jsou tyto náklady podstatně nižší, protože franchisant přednostně investuje do vlastního podniku a pouze vstupním a průběžným poplatkem se podílí na spolufinancování franchisové centrály. Výše poplatků bývá zpravidla odvozena od rozsahu služeb, které franchisová centrála poskytuje a od úrovně franchisového konceptu. 

Motivovaný partner – franchisant – záruka dynamického rozvoje franchisového konceptu.

Největší výhodou franchisanta je jeho podnikatelská motivace. Jako samostatný podnikatel – franchisant -  je silně motivován ve srovnání s ředitelem nebo vedoucím pobočky - zaměstnancem. Současně franchisant reaguje jako indikátor vývoje a změn v místním podnikatelském  prostředí. Je schopen ihned zpozorovat změny a může rozhodujícím způsobem přispět k pozitivnímu rozvoji franchisového systému. 

Franchising umožňuje silné postavení na trhu, které je důležité pro přežití v konkurenčním prostředí 

Výhody franchisingu pro podnikatele – zájemce o franchisovou licenci 

Franchising má mnoho výhod pro všechny zájemce o nákup franchisové licence. Franchisor připravuje pro franchisanty všechny podmínky k samostatnému podnikání a značně mu ulehčuje start jeho podnikání.­ Franchisant má sice omezenou  volnost v rozhodování tím, že se stal členem franchisového konceptu. Dále však zůstává jeko právně samostatný a odpovědný majitel svého podniku. Franchising přináší především dobré řešení v případech, kdy podnikatel chce zůstat  samostatný, ale chybí mu podnikatelský nápad. 

Cesta k ekonomickému úspěchu je vyvážená.

Franchisant má užitek ze zkušeností, které získal od franchisora současně s nákupem franchisového konceptu.  Realizovatelnost koncepce a významná  pozice na trhu jsou základní pilíře  franchisového systému. Franchisant může s větší jistotou a rychleji dosáhnout ekonomického úspěchu. 

Podnikatel - franchisant se připojuje k úspěšnému systému a ověřené koncepci

Díky své odzkoušené  koncepci a využíváním společné značky franchisové systémy vystupují s určitou, předem danou tržní silou. Tím se franchisant vyhne velkému množství počátečních překážek  a omylů. Dalším pozitivem je to, že se stává  rychle známým.­ 

Ve franchisingu si každý může najít svůj obor podnikání

K dalším  přednostem franchisingu patří to, že ve většině případů si mohou zájemci zvolit obor, v kterém mají jen minimální praxi či dokonce se s ním nikdy blíže neseznámili. S odpovídajícím tréninkem a školením franchisant  dosáhne schopnosti samostatně vést a řídit  podnik. Pro všechny zájemce o franchisové podnikání  se nabízí mnoho obchodních a podnikatelských možností. Některé nabídky jsou součástí této publikace.­ 

Franchising umožňuje franchisantům a jejich zaměstnacům zvyšování kvalifikace svými stukturovanými a sofistikovanými  školícími  programy.    

Neustálá podpora a pomoc franchisora je ve franchisových systémech standardem a naprostou samozřejmostí. K zvláštním službám ze strany franchisora patří silná podpora  franchisové centrály. Franchisant může téměř ve všech oblastech počítat s širokou podporou centrály. Jako odměnu za tyto služby platí franchisant průběžné franchisové poplatky, někdy taky nazývané licenční poplatky (royalities). 

Příslušnost  k franchisovému konceptu se vyplatí

Velkou výhodou franchisingu  jsou  lepší nákupní podmínky, které mohou být získány pro franchisanta. Dále je to možnost výměny myšlenek a zkušeností. Na rozdíl od podnikatele, který podniká samostatně a ostatní ze stejného oboru se na něj dívají jako na konkurenta, franchisanté mají užitek z toho, že všichni jsou na „stejné lodi“ a je pro ně výhodné si pomáhat. K tomu napomáhá i jedna ze zásad franchisingu, která stanoví pro určitý region jen určitý počet franchisových poboček, tak aby nedocházelo ke konkurenci ve vlastní síti. 

Společný reklamní a marketingový fond umožňuje vytvářet centrální reklamu s velkou účinností. Franchisové systémy jsou postaveny na růstu a fungují nadregionálně. Rozsáhlé reklamní kampaně jsou tedy účelné. Protože všichni franchisoví partneři jsou zavázáni k příspěvku na náklady propagace, mohou být s úspěchem  financovány i dražší a velkorysejší propagační akce. To přináší zpravidla i vyšší účinnost reklamy. 

Franchising žije z principu společné síly. Když  mají všichni stejný zájem, odpadají  myšlenky na vzájemnou konkurenci. 

Výhody franchisingu pro hospodářství a společnost 

Ve franchisovém systému každý zúčastněný, ať franchisant nebo franchisor, vykonává funkce, které  nejlépe odpovídají jeho pozici na trhu, jeho osobní kvalifikaci a jeho možnostem. To znamená, že  všechny zdroje jsou optimálně využívány. Recept na úspěch franchisingu je velmi jednoduchý a  také  velmi efektivní. Praxe dokazuje, že i přes obtížnou hospodářskou situaci, která v každém hospodářství  zákonitě periodicky vzniká, se mohou franchisové systémy dobře udržet na trhu a ještě prosperovat a růst. 

Vytváření nových pracovních míst.

Tato výhoda je logická. Tam, kde se zakládají nové podniky a zdravě expandují, vznikají také nová pracovní místa. Protože franchisové systémy se umí na trhu udržet, jsou to zpravidla solidní a plánovatelná pracovní místa. 

Vztah franchisingu k MSP

Franchising podporuje rozvoj  malého a středního podnikání, protože podporuje zakládání podniků, které řadíme  dle velikosti do MSP. Často mohou malé nebo střední podniky, které se pod tlakem konkurence a nákladů dostaly do nesnází, zlepšit svoji situaci připojením k existujícímu  rozvinutému systému. Fran­chising podporuje podnikatele tím, že vytváří dobré podmínky  pro úspěšný start  samostatného  podnikání. 

Franchising vytváří podmínky pro  vznik MSP a je tak účinným nástrojem k podpoře tvorby  pracovních míst. 

Franchisový systém se skládá z jednotlivých podnikatelů. Každý z nich zná dobře místní podmínky, dobře zná přání svých zákazníků. Stálý informační tok mezi franchisantem a franchisorem působí na aktualní a  pružné udržování nabídky produktů a služeb franchisového  systému a umužňuje optimální přizpůsobování se požadavkům trhu. Díky své flexibilitě, znalosti trhu a své velikosti může franchising pracovat rychle, efektivně a se zaměřením na konečného spotřebitele. K tomu má spotřebitel záruku kvalitní značky, což si spojuje s poskytováním kvalitních služeb, prodejem kvalitních a odzkoušených výrobků. 

Všechny uvedené výhody franchisingu jsou při prodeji zboží a poskytování služeb v dnešní době zvyšování nároků na kvalitu a pohodlnost velmi důležité. 

Nevýhody franchisového podnikání 

Všechno má své „PRO a PROTI“, tzn., také franchisové podnikání přináší určité nevýhody a rizika, na které je nutno upozornit. 

Franchisor by měl počítat s následujícími riziky: 

  • franchisant může svým neodpovědným jednáním (nedodržením standardů sítě) poškodit dobré jméno a způsobit např. snížení tržeb ostatním franchisantům) Př.: Při přípravě rychlého občerstvení použije franchisant závadné suroviny a způsobí spotřebitelům zdravotní problémy. O situaci budou informovat novináři v bulvárním tisku … výsledkem je obava lidí, že se jim to může stát i v jejich městě (kde je také  franchisová provozovna, se stejným názvem, značkou). Provozovna se díky této informaci stane nedůvěryhodnou a zákazník si raději vybere z mnoha jiných provozoven s občerstvením.
  • franchisant je samostatný podnikatel, franchisor mu nemůže nic nařizovat, musí se k němu chovat jako k partnerovi a musí ho o svém návrhu přesvědčit, tj. musí mu dokázat, že daný požadavek mu přinese zisk nebo jiný užitek.
  • franchisor nemá úplnou kontrolu nad franchisovou provozovnou, jakou by měl v případě, že by ji provozoval svými zaměstnanci jako svoji vlastní pobočku
  • franchisor musí často čelit tlaku franchisanta na zařazení výrobků nebo služeb, které nejsou součástí jejich vzájemné dohody
  • franchisant má touhu po osamocení (po zavedení a úspěšném několikaletém provozování nabude dojmu, že není třeba platit franchisové poplatky, že je schopen podobný podnik vést zcela samostatně) 

Franchisant  by měl počítat s následujícími nevýhodami: 

  • podnikatelská činnost bude vždy částečně omezována franchisorem (je nutné počítat s omezením vlastní kreativity v podnikání, podnikatelské samostatnosti)
  • franchisor si vyhrazuje právo na kontrolu provozovny franchisanta
  • platba franchisových poplatků (licenční poplatek, průběžný poplatek, marketingový poplatek, …)
  • pomalejší (ale jistější) kapitálová návratnost vložených prostředků
  • franchisant se musí řídit ve své činnosti pravidly z „Provozní příručky“ a musí dodržovat ustanovení Franchisové smlouvy (poskytovat pouze služby nebo prodávat výrobky, které odsouhlasil franchisor)
  • franchisor si většinou zajišťuje ve smlouvě předkupní právo na provozovnu franchisanta
  • franchisant se musí smířit s jednotnou image franchisového konceptu (např. se mu nelíbí logo franchisového konceptu … podpisem Franchisové smlouvy však přijímá koncept jako celek a jako takový ho má za povinnost provozovat)
  • franchisant může být poškozen franchisorem nebo jinými franchisanty (korupční skandál, podvody, šikana, rasová diskriminace, daňové spekulace … jakýkoliv problém v rámci sítě může negativně ovlivnit, díky společné značce, i ostatní nevinné franchisanty)

Novinky

Chcete zkusit podnikat, ale rodiče vás…

14.10. 2024

Komu chybí zázemí z podnikatelské rodiny a nevěnoval se praktickému byznysu ani v rámci studií, může při rozhodnutí být svým vlastním pánem narazit...

Mimořádná nabídka pro expanzi vašeh…

30.09. 2024

Máte-li v nejbližších letech v plánu expanzi vašeho franchisového konceptu do zahraničí, tak by vás mohla zaujmout následující mimořádná nabídka. Největší mezinárodní organizace svého druhu Franchise Pool...

Člen ČAF Jiří Lošťák pořádá se…

13.08. 2024

Franchising – jak na to? Termín: středa 4.9. 2024 Místo:  Olomouc, Pittsburská 5 Čas: 10.00 - 14.00 hod.

Vítězem soutěže Franchisa roku 2023 …

29.07. 2024

Pan Michael Kučera, jednatel Papilonia s.r.o. a franšízor motýlích domů Papilonia vítězství komentoval: „Rádi bychom poděkovali porotě za ocenění Franchisor roku...

Česká asociace franchisingu

ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. ČAF vznikla v roce 1993 a jejími členy jsou jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.

Kontakt na provozovatele

Česká asociace franchisingu, z.s.
Těšnov 5, 110 00 Praha 1

 (+420) 728 948 479
  caf@czech-franchise.cz

IČ: 49625811

Copyright © 2024 Česká asociace franchisingu